over ons

DESCHONECOMPANIE maakt opera tot toneel voor een groot publiek. Dat doet het met vertalende acteurs en spelende zangers, louter de essentie aan decor en de nodige dosis humor.

Het gezelschap ontstond in 2017 toen Tom Goossens zijn afstudeerproject Don Juan maakte aan KASK Drama in Gent. De voorstelling was de eerste samenwerking met pianist Wouter Deltour. Al snel werd Don Juan opgepikt door Theater Aan Zee en andere festivals in binnen- en buitenland. Vanuit de wens om met verschillende artiesten het spel aan te gaan waarin opera en toneel elkaar met de nodige dosis humor ontmoeten, richtten Tom en Wouter DESCHONECOMPANIE op. Muziektheater Transparant en Opera Ballet Vlaanderen werden trouwe partners in het verdere parcours. Sindsdien bouwde de compagnie samen met een hechte groep spelers aan DEDAPONTETRILOGIE: drie bewerkingen van de drie komische opera’s die Mozart met Da Ponte schreef. In 2021 ging de vierde voorstelling Rigoletto in première en nu is hun vijfde bewerking in de maak: De Barbier. Met een Franse premièrereeks van Rigoletto ou le roi s’amuse in Avignon en Parijs zette DESCHONECOMPANIE in 2022 haar eerste stappen over de taalgrens.

DESCHONECOMPANIE bestaat uit een wisselende groep artiesten (muzikanten en toneelspelers) omringd door Tom Goossens (artistieke leiding), Wouter Deltour (muzikale leiding), Laura Arens (productieleiding) en Lalina Goddard (muziekdramaturgie).

De speelvloer wordt bevolkt door Esther Kouwenhoven, Carine van Bruggen, Ineke Nijssen, Jef Hellemans, Annelies Van Gramberen, Sawako Kayaki, Stefaan Degand, Karlijn Sileghem, Lars Corijn, Hendrik Van Doorn, Jolien Van De Sande, Clara Cleymans, Arne Luiting, Jokke Martens, Mitch Van Landeghem, Flor Van Severen, Celine Debacquer, Joke Emmers, Lucas Cortoos en Lisa Willems. Achter en onder de vloer staan de onmisbare steunpilaren Janneke Donkersloot, Luc Schaltin, Geert Vanoorlé, Johannes Ringoot, Anne Van Es en Gilles Pollak.

Foto's Olympe Tits

Tom Goossens

Regisseur

Tom Goossens (1994) startte de opleiding drama in het KASK in 2012. Vanaf het derde bachelorjaar richtte hij zich op operaregie. Zijn eerste onderzoeksproject naar spelen met klassieke zang groeide uit tot de voorstelling Ahimè, een operamonoloog met Ellen Wils. Een jaar later, in 2017, werd zijn masterproef Don Juan geselecteerd voor de hoofdprogrammatie van Theater Aan Zee, het Jonge Hartenfestival in Groningen en Operadagen Rotterdam. Naast zijn eigen werk assisteerde hij in 2016 en 2017 operaregisseur Guy Joosten aan de International Opera Academy en was hij regieassistent van Comp. Marius voor de voorstelling Onze Wederzijdse Vriend.

Vanaf 2018 is Tom Goossens resident bij Translab, de jongemakerswerking binnen Muziektheater Transparant. Onder Translab en zijn eigen compagnie, DESCHONECOMPANIE, creëerde hij Così en Le Nozze die samen met Don Juan  DEDAPONTETRILOGIE vormen, drie bewerkingen van Mozarts opera’s met libretti van Lorenzo Daponte. In deze cyclus werden de drie voorstellingen geprogrammeerd bij Opera Ballet Vlaanderen, De Munt, Operadagen Rotterdam en Theater Aan Zee. Na DEDAPONTETRILOGIE regisseerde en maakte hij nog twee nieuwe operabewerkingen bij zijn gezelschap: Rigoletto (2021) en De Barbier (2022). Beide voorstellingen spelen zowel in België, Nederland als Frankrijk.

Begin 2019 maakte Tom zijn eerste kindervoorstelling – Banket! Of De Wraak Op De Macbeths – voor Opera Ballet Vlaanderen. Vanaf 2019 creëerde hij er als jonge maker  een semiscenische regie van Kurt Weils Der Jasager, en zijn eerste regie van een opera met symfonisch orkest: L’Heure Espagnole van Ravel. In 2023 regisseert hij bij OBV voor het eerst een opera in de hoofdprogrammatie: Le Nozze di Figaro van Wolfgang Amadeus Mozart.

Ook als speler was Tom te zien in de muziektheater-voorstelling Berg van Steven Prengels en Arno Synaeve. In zowel de Nederlandstalige als de Franstalige versie van Rigoletto speelde Tom voor het eerst zelf mee bij zijn DESCHONECOMPANIE.

Zijn artistiek werk combineert hij met doceren van Muziektheatrale Vorming aan de klassieke zangklas van het conservatorium Gent.

Wouter Deltour

Pianist/Muzikaal leider

Wouter Deltour (1991) behaalde zijn master in Klassieke piano in 2014 aan het Lemmensinstituut en verdiepte zich in jazz bij Ron Van Rossum en Bart Van Caenegem (‘de Frivole Framboos’).

Na zijn studies werkte Wouter een jaar als pianobegeleider van de operaklas van het Conservatorio di Musica G. Martucci in Salerno, Italië. Hierna specialiseerde hij zich in orkestinstrument- en liedbegeleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.

Sinds zijn afstuderen werkt hij als muzikant en pianobegeleider voor onder meer De Maan, NOB en De Gidsen. Als acteur deed Wouter zijn eerste ervaring op bij regisseur Jan Sobrie (Kopergietery), hij maakte in 2018 samen met hem Tinsoldat, een muziektheater-voorstelling voor kinderen.

Momenteel leidt Wouter met regisseur Tom Goossens DESCHONECOMPANIE. Hij verzorgt er sinds 2017 de muzikale leiding van de vijf voorstellingen Don Juan, Così, Le Nozze, Rigoletto en De Barbier. Hij begeleidt de volledige voorstellingen met piano en speelt meer dan eens een sleutelrol in het verhaal.

Daarnaast nam Wouter in 2022 de muzikale leiding op zich in Benjamin Abel Meirhaeghe's Madrigalen. In 2023 maakt hij samen met Jan Sobrie een bewerking van Winterreise, de bekende liedcyclus van Schubert.